programowanie obiektowe

1 Lekcja programowania obiektowego, piszemy bloga

Programowania obiektowego, będziemy uczyć się na łatwych, lecz ciekawych przykładach. Najważniejsze jest, aby zrozumieć, jak ono działa, i zacząć je stosować, w każdej możliwej sytuacji!

Czas na ostrą jazdę bez trzymanki. Wkraczamy abstrakcję, zmienne w zmiennych, funkcje które wychodzą ze zmiennych i inne cuda na kiju!Ale nie uciekaj…

…To proste!!!

Wiedzę tą radzę powoli przyswajać. Tak aby się dobrze poukładała. Zrób sobie kawę i zaczynaj!

Jeśli programujesz w innym języku niż php, ta lekcja, też jest dla Ciebie. W językach takich jak java, c++, python itp, działa to tak samo!

W poprzedniej lekcji, zacząłem pisać, coś o programowaniu obiektowym. Uznałem, że fajnie, abyś miał z tym styczność, od początku nauki. Unikniesz dzięki temu, dość bolesnej przesiadki z programowania strukturalnego, przydatnego gdy chcesz programować domofon, na programowanie obiektowe, które przydaje się, gdy rozwijasz jakiś mniejszy lub większy projekt.

Takim projektem może być blog. Jego budowę zaczniemy od pojedynczego postu, który wyświetlał będzie się na ekranie przeglądarki.

Teraz czas na krótkie wprowadzenie, czym to jest to programowanie obiektowe.

Pisząc obiektowo, jakąś część strony, zadawaj sobie pytania:

  • Z czego składa się …?
  • Co robi …?

My będziemy budować pojedynczy wpis na blogu, czyli post. 

  • Z czego składa się post?
  • Co robi post?

Pierwsze pytanie jest łatwe. Post składa się z tytułu, treści i autora. Oznaczałoby to pewnie stworzenie trzech zmiennych, do których można by, schować te dane.

Drugie pytanie… co robi post? Pomyślmy… Trzeba w nim zapisać jakieś dane (np. do zmiennych), a potem je pokazać użytkownikowi. Odczyt i zapis czyli to co zawsze. Tutaj jednak będzie ciekawiej…

Potrzebujemy więc trzech zmiennych, które przechowają nam dane, a także funkcje, które zapiszą dane do zmiennych i je pokażą. Musimy połączyć w jedną całość, te schowki na dane jakimi są zmienne, z funkcjami które będą je obsługiwać. Tak powstanie post.

Będzie to post którego schowamy sobie do jeszcze innej zmiennej… Programowanie obiektowe pozwoli nam, w jednym obiekcie, czyli zmiennej np. $slicznyPost, umieścić trzy inne zmienne, oraz  funkcje, które będą na nich pracować.

Na takim utworzonym już poście, będziemy pracować, używając  funkcji, które zawiera ten obiekt. Musimy więc stworzyć trzy funkcje ustawiające wartość zmiennej i trzy funkcje które pokazują ich zawartość. Można też stworzyć jedną dużą która ustawi wszystkie zmienne, ale to potem… 🙂

Aby zaspokoić twoją ciekawość pokażę Ci w jaki sposób, jeśli chodzi o składnię języka, będziesz używał funkcji, na obiekcie post.

$obiektTypuPost->ustawTresc("Tresc czyli wartość tekstowa, więc w apostrofach");

Jak widać, aby wywołać funkcję z obiektu, wystarczy użyć strzałki ->, a później użyć funkcji, jak w lekcjach poprzednich.

Jednak zanim będziesz tego używał, post ten musisz stworzyć. Ale jeszcze wcześniej… musimy mieć plan tego postu (nazywa się to klasa), który zawierał będzie zmienne i funkcje, których potrzebujemy. Zajmiemy się tym w następnej lekcji.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *